בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

טיפים לקידום אתרים למתחילים

ראובן פיזנטי | ב׳ בתמוז ה׳תשע״ב | מדריכי בניית אתרים

כולנו רוצים להשיג כמה שיותר טרפיק לאתר (תנועת גולשים) כמה שיותר מהר וללא הוצאות מיותרות (במלים אחרות – בחינם). קידום אתרים זהו תחום דינמי ומתחדש (בעיקר לפי מצבי הרוח של גוגל ועדכוני מערכת הספאם שלהם…) אך עם זאת, ישנם דברים בסיסיים שאינם משתנים כמעט וכל בעל אתר יכול לשים לב אליהם בעצמו וכך לעשות את שלבי ההתחלה בקידום האתר באופן עצמאי גם ללא ידע נרחב בתחום. תמיד ניתן לקחת שירות קידום מקצועי לאחר מכן, אך לפחות נקודת ההתחלה שלנו כבר תהיה טובה יותר.

הכי חשוב! קישורים נכנסים לאתר שלנו

גורם המשפיע רבות על דרוג האתר במנועי חיפוש הוא מספר הקישורים המקשרים אל האתר שלכם מאתרים חיצוניים אחרים. כמובן שגם האיכות קובעת ולכן ככל שהאתר המקשר אליכם בעל דרוג גבוה יותר במנועי חיפוש, כך גם יעלה הדרוג שלכם. אם נצליח לגרום לאתרים גדולים או איכותיים לקשר אלינו, נרוויח כפליים. גם נשיג גולשים רבים שיגיעו לאתר שלנו דרך הקישורים הללו וגם גוגל וחבריו יעלו את ערך האתר שלנו כך שיופיע ביותר תוצאות חיפוש (מה שיביא עוד ועוד גולשים).

הדרך הטובה ביותר להשיג קישורים היא ליצור תוכן איכותי וטוב שאנשים מחפשים, ואז לפנות לאתרים בתחום שירצו לקשר לאותו תוכן. בסופו של דבר גם הם ירוויחו מקישור לתוכן איכותי שאנשים יעריכו. חשוב לשים דגש שהתוכן אכן איכותי כך שבאמת ירצו לקשר אליו.

אחת השיטות הנפוצות ברשת להעלאת מספר הקישורים הנכנסים היא החלפת קישורים. כאשר אנו מחליפים קישורים עם אתר אחר שנינו מרוויחים. אנחנו מרוויחים קישור נוסף לאתרנו והאתר השני מרוויח קישור נוסף מהאתר שלנו. היום נוצרו אתרים במיוחד בשביל המטרה הזו והם מפגישים בעלי אתרים מתחומים דומים כדי לקשר מאתר אחד לשני. לא תמיד כדאי לסמוך על בעלי אתרים אחרים שאנו לא מכירים או על גוף שלישי שמתווך ולכן הדרך המומלצת יותר היא ליזום את הקשר לבד. ברגע שאנו מכירים אתר מוצלח שאנו מעריכים בנושא דומה לשלנו, כדאי ליצור קשר עם בעל האתר, לספר לו על האתר שלנו, להציע חילוף קישורים ולהתיידד איתו. קשרים עם בעלי אתרים אחרים תמיד עוזרים, אם זה בשביל הקישורים מאחד לשני ואם זה בשביל לקבל ולתת טיפים ועזרה בנושאים הקשורים לבנייה וטיפול באתר.

בנוסף יהיה כדאי להגיע לפורומים ולתגובות של האתרים הגדולים המדורגים היטב במנועי החיפוש. כל קישור נכנס לאתרנו רק ישביח אותו, רק כמובן שצריך לקחת בחשבון שאלו שאנחנו רוצים בסופו של דבר שיכנסו לאתר הם הגולשים, אז כדאי לכתוב הודעות ענייניות ולא לעצבן אנשים שיעשו חרם על האתר ולא ירצו להכנס אליו לעולם. מלים כמו “אתר מגניב”, “פצצה”, “חבל”ז” או כל פנינת לשון אחרת בסגנון מיותרות לחלוטין. כדאי לתת תוכן ענייני שאנשים רוצים לקרוא או איזשהו תקציר של האתר כדי לגרום לאנשים לרצות להכנס אליו.

הוספת מילות מפתח

את סריקת הדפים השונים לאתרי החיפוש מבצעת מין תוכנה מסוימת, סוג של רובוט, ולא בני אדם. לכן עניין הדרוג הוא טכני לחלוטין. מה שקורה הוא שאותו רובוט סורק את הטקסט באתר שלנו, ומנסה למצוא מלים שחוזרות על עצמן, מלים המופיעות בכותרות השונות, מלים מודגשות, מלים דומות המרמזות על מכנה משותף וכו’. אח”כ כשמישהו יבצע חיפוש על מלה מסוימת, מנוע החיפוש יבדוק אם הדף שלנו מכיל את המלים האלו ועל פי זה יחליט אם להציג אותו בתוצאות או לא. לכן, כדאי לנו לחשוב על מלות המפתח שאנו רוצים לאותו הדף ולהוסיף אותן כמה שאפשר.

כמובן שנצטרך להכניס אותן במקום טוב וקשור לטקסט, ולא להגזים איתן יותר מדי, משום שאת האתר שלנו קוראים בסופו של דבר אנשים ולא רובוטים. לא משנה כמה מילות מפתח האתר שלנו מכיל וגם אם הוא מקום ראשון במנועי החיפוש, כאשר הגולשים בורחים מהאתר בגלל תוכן לא איכותי גם מנועי החיפוש יודעים זאת, ולא יארך הזמן עד שיסירו אותנו מתוצאות החיפוש. כדאי לפזר מילות מפתח בתוך מאמר שאנו כותבים או כחלק מכתבה מסוימת. לכותרת של הדף תפקיד חשוב, אפשר לשנות אותה כך שתכיל יותר מלות מפתח (מבלי לגרוע מאיכותה כמובן), ולחשוב לאיפה עוד אנחנו יכולים להכניס את מלות המפתח של האתר. כדאי להשתמש בשרותי כלים למלות מפתח הקיימים באתרים שונים בכדי למצוא כמה שיותר מלות מפתח קשורות לאותו הנושא.

בנוסף למלות המפתח שאנו מכניסים לדף עצמו, מומלץ להוסיף בחלק הHEAD של מסמך הHTML את הקוד הבא:

<meta name=”Keywords” content=” כאן מכניסים את מלות המפתח מופרדות בפסיק” />

כמובן שבמקום הטקסט האומר להכניס את מלות המפתח, צריך באמת להכניס את מלות המפתח. הקוד הזה יראה לרובוטים ומנועי חיפוש את מלות המפתח של הדף שלנו מבלי שהגולשים יראו אותן משום שזה לא יופיע בדף עצמו. לא בטוח כמה זה עוזר, אבל כנראה שלא נפסיד מכך. מקום נוסף אליו יהיה כדאי להוסיף מילות מפתח הוא תיאור האתר. במקרה הזה לא נשים את מילות המפתח לבדן, אלא בתוך משפט תחבירי והגיוני שיתאר לגולש את האתר עוד לפני שהוא נכנס אליו (את התיאור בדרך כלל רואים בגוגל מתחת לכותרת הדף)

<meta name=”Description” content=”כאן מכניסים את תיאור האתר” />

התג החשוב ביותר בו אנו צריכים לשים מילות מפתח הוא תג כותרת העמוד. מה שנכתוב שם יופיע בגוגל בתור כותרת שמהווה גם את הקישור אל האתר. חשוב להכניס לשם מילות מפתח חשובות, אך עם זאת לזכור שבני אדם אמיתיים צריכים ללחוץ על זה כך שהכותרת צריכה להיות מובנת וקולעת כדי שתמשוך אנשים.

<Title>כאן מכניסים את הכותרת</Title>

לדאוג למבנה איכותי של האתר

גם למבנה האתר שלנו ישנה חשיבות גבוהה לקידום האתר ולהגדלת הטראפיק. אם נבנה את האתר בצורה מחושבת על פי מבנה ידידותי יותר למנועי החיפוש (וגם לאנשים…) הדרוג שלנו יוכל לעלות.

ראשית, כדאי להכיל כמה שיותר תכנים בתוך דפי הHTML שאנו יוצרים (או הדפים הדינמיים PHP, ASP וכו’). אנחנו יכולים ליצור את כל האתר שלנו בפלאש למשל, אבל אז מנועי החיפוש לא יסתדרו איתו כל כך. כדאי לוותר על ריבוי תכנים מקובץ JAVASCRIPT חיצוני או שפות אחרות בסגנון, משום שגם כאן מנועי החיפוש יתקשו להבין את התוכן. כמובן שלא צריך לוותר על כל השפות הנוספות והתכנים, אלא להשתדל שרוב התכנים יוצגו בתור טקסט רגיל (או לפחות יהיו מלווים בכזה…) שאותו מאוד קל למנועי החיפוש לקרוא. כמו כן, רצוי להמנע מפריימים, אמנם מנועי החיפוש מצליחים לקרוא אותם, אבל יש עם זה הרבה בעיות.

מנועי החיפוש נותנים משמעות לכמות הדפים באתר, כך שככל שמספר הדפים שלנו יהיה רב יותר, כך יעלה גם הדרוג שלנו. אם יש לנו מאמר ארוך ביותר – זה יהיה הרבה יותר נוח למשתמשים אם נחלק אותו לכמה דפים בהמשכים, וכך גם מנועי החיפוש יעריכו יותר את האתר שלנו שמכיל הרבה דפים.

מבנה האתר צריך להיות קל לניווט. כדאי לחלק את האתר לכמה קטגוריות, בתוכן יהיו תתי קטגוריות וכך נוכל להגיע לכל אחד מהדפים באתר בקלות ובמהירות. לא כדאי לקשר דפים רק ממקומות מסוימים באתר, משום שאז יהיה הרבה יותר קשה לגולשים (וגם למנועי החיפוש) להגיע לתוך איזשהו דף פנימי. לכן מומלץ לשים איזשהו תפריט ניווט הנמצא בכל דף באתר שלנו, והוא מוביל לקטגוריות הראשיות, משם לקטגוריות המשניות ומשם לכל דף שהוא באתר. דבר שיכול להקל מאוד על מנועי החיפוש (ואולי גם על אנשים לפעמים) זה להוסיף מפת אתר. הרעיון הוא ליצור איזשהו דף שמכיל את כל הקישורים הפנימיים לכל הדפים שיש לנו באתר, וכך אם מישהו לא מוצא את הדרך להגיע לדף כלשהו, הוא יוכל למצוא אותו משם. אפשר לחפש תוכנות שונות שעושות את זה בשבילנו באופן אוטומטי. מנועי החיפוש יעריכו את זה ויוכלו להוסיף את דפי האתר לאינדקס שלהם הרבה יותר מהר.

ממשק נוח וברור

הממשק הוא אחד הדברים המרכזיים המשפיעים על הגולש אם להשאר באתר או פשוט לסגור את הדף. הסיבה היא פשוטה – אנשים אוהבים לקחת שליטה על הגלישה שלהם, הם רוצים להיות בעניינים ושלא יבזבזו להם את הזמן. כולנו כך, במיוחד בזמן הגלישה באינטרנט. אנו רוצים להשיג כמה שיותר מידע, כמה שיותר איכותי וכמה שיותר מהר.

נניח שמישהו מחפש מידע על מחשב מסוים. הוא כנראה יריץ את החיפוש באחד ממנועי החיפוש המרכזיים, שם הוא יקבל כנראה מעל מיליון דפים תואמים. הוא יסתכל על העליון של התוצאות ויפתח את האתר הראשון. ברגע שהדף נפתח, הוא ממשיך לחפש את המידע שביקש. זה לא ממש יעניין אותו אם הרקע של האתר נראה אחלה או אם את הכותרת של האתר לקח שבועיים לעצב בפוטושופ, למרות שגם הדברים האלו חשובים כמובן. אבל באותו רגע מה שמעניין אותו זה למצוא את המידע כמה שיותר מהר. אם זה מצריך מאמץ רב מדי, הוא יוכל בקלות ללחוץ על החץ אחורה בדפדפן ולהקליק על האתר הבא. אף אחד לא יקרא סיפורים שלמים בשביל קצת מידע שיש בשפע באינטרנט. אף אחד לא רוצה לחפש במשך שעתיים את הקישורים שאמורים לתת לו את המידע הנחוץ לו. אף אחד גם לא רוצה ללכת לאיבוד באיזשהו דף לא מובן או לא קריא, שאין לו מושג איך לחזור לתפריט הראשי משם או ללכת לאן שהוא צריך…

כשאנו מעצבים אתר, חשוב מאוד שהצבעים של הטקסט יהיו ברורים ביחס לצבעי הרקע. אם תשימו לב, היום כמעט כל האתרים המצליחים כתובים בטקסט שחור על גבי רקע לבן. זה בריא יותר לעין, קל יותר לקריאה והכי ברור שאפשר. חשוב שבכל דף תהיה לנו אפשרות לניווט לכל דף אחר שנרצה. כשגולש נמצא בכל אחד מהדפים באתר שלנו הוא צריך להגיע עם מקסימום 2-3 קליקים לכל דף שקיים בו. גם אם הוא מנסה להגיע מאיזשהו דף פנימי באתר לאיזושהי תת קטגוריה באזור שונה לגמרי באותו האתר. הטקסט המופיע בקישורים חייב להיות ברור ולרמז לנו על מה שנמצא בצד השני. אנחנו בנינו את האתר ואנחנו יודעים בדיוק מה מופיע בכל חלק, אבל הגולש הממוצע שעכשיו עשה חיפוש בגוגל לא מכיר אותו. מהסיבה הזו גם חשוב לתת תאור קצר על האתר ומה בעצם אנחנו מנסים לעשות בו בפתיחה של הדף הראשי. כדאי לקחת מכר ולתת לו לגלוש באתר כדי שיוכל להגיד לנו אם זה נוח וברור לגלוש שם, אם הוא מבין על מה בכלל האתר גם בלי שנסביר לו ואם הוא מצליח למצוא מה שהוא צריך.

כמו כן, כדאי לעשות למשתמשים את החיים קלים ככל שאפשר. היום נהיה פופולרי להשתמש בכל מיני יישומים נחמדים המקשטים את האתר, שזה דבר מצויין לאלו המעוניינים בכך. אבל צריך תמיד אלטרנטיבה. אתרים רבים למשל דורשים רישום לאתר. אם מישהו באמת אוהד של האתר, אז הוא ייקח את הזמן ויירשם. הבעיה היא שלא כולם רוצים בכך, וישנם לא מעט אתרים המחייבים אותנו להרשם. אם זה כדי להכניס הודעה בפורום או להשאיר תגובה, אז עוד מילא. אבל מי ירצה להרשם לאתר שהוא כרגע נכנס אליו רק בשביל מידע מסוים ומאוד יכול להיות שהוא לא יכנס אליו יותר לעולם? ואם הגולשים הם אנשים מבוגרים או כאלו שלא מבינים באינטרנט ולא באמת יודעים איך מבצעים הרשמה, הם רק עוברים מדף לדף. לא מגיע לכל אלו לראות את תוכן האתר שלנו בלי הפרעות מיותרות? כמובן שזה נאמר גם לגבי כל יישומי האינטרנט השונים, כל הפופ-אפים למיניהם, כל סרטוני הפלאש שאנו נאלצים לראות בכל כניסה לאתר מבלי אפשרות לדלג עליהם ודומיהם.

לכתוב קוד תקין ואיכותי יותר

את אתר האינטרנט שאנו בונים ניתן לכתוב בהמון צורות, מבלי לפגוע בצורתו החיצונית או בתפקודו. רובנו מעדיפים בדרך כלל ללכת בדרך הקלה ביותר, אבל לא תמיד הדרך הקלה היא גם היעילה ביותר.

ברוב המקרים ננסה לבחון את האתר שלנו דרך דפדפן מוכר אחד או שניים, מבלי להתחשב במשתמשים לא מעטים שאינם משתמשים בדפדפנים הללו. אנו יוצאים מנקודת הנחה שגויה שיש לכולם אינטרנט אקספלורר, ואם לא, אז יש את פיירפוקס. אבל למעשה ישנם עוד המון דפדפנים פחות מוכרים שאנשים רבים נהנים לגלוש איתם והם לא יחליפו אותם רק בשביל האתר שלנו. מלבד זאת ישנם מחשבים המיועדים לאנשים עם צרכים מיוחדים או מוגבלויות שונות, שקוראים את הדף שונה מאיך שהמשתמש הממוצע קורא אותו.

בשל הריבוי בדפדפנים ושפות, וחוסר התאימות בקריאת הקוד אצל כל אחד מהם, נוצרו סטנדרטים מסוימים שכל דפדפן צריך להקפיד עליהם בכדי לקבל תקן מתאים. ניתן לקבל מידע רב נוסף באתר הבית של W3C שהם האחראיים לקביעת הסטנדרטים הללו ולהטמעתם בקרב המפתחים השונים. ניתן גם ללמוד באתר על הסטנדרטים ועל השפות השונות. אם נקפיד על קוד תקני לאתר שלנו, הגולשים עם דפדפנים פחות מוכרים או עם מחשבים מיוחדים יוכלו ליהנות מהאתר שלנו כמו כל האחרים. מנועי החיפוש השונים, ובראשם כמובן גוגל, נותנים משקל רב לאתר הכתוב בקוד תקין. כאשר יש לנו הרבה שגיאות בדף, הדרוג שלנו ירד כתוצאה מכך. גם מהירות טעינת הדף קשורה (בין היתר) לאופן כתיבת הקוד, וגם לזה יש חשיבות בשקלול המעמד שלנו אצל מנועי החיפוש.

גם אם הקוד שלנו תקין לגמרי, ללא שום בעיה, בכל זאת יש דברים נוספים שנוכל לשנות בו כדי להשיג תוצאות טובות יותר ממנועי חיפוש. כאשר לדוגמה יש לנו טקסט חשוב שברצוננו להדגיש, הנטייה הטבעית שלנו היא לסמן את הטקסט ולתת לו הדגשה מסוימת (כתב שמן או קו תחתי למשל). שיטה חכמה יותר להדגיש משהו מאוד חשוב היא לשים את אותו הטקסט בתוך תג של כותרת. לא חייבים להגדיר את זה בתור כותרת ראשית, אלא אפשר להגדיר כותרת מסוג H3 או H4, תלוי בכמה סוגי כותרות אנחנו צריכים, ונוכל להגדיר את הכותרות הללו באותו גודל של הטקסט, רק שיהיה מודגש. מנועי החיפוש יתנו משמעות גדולה יותר למלים הללו כאשר הן נחשבות לכותרת. כמובן שבכל דף כדאי להוסיף כותרת מסוג H1 המכילה כמה ממלות המפתח של הדף. אם הכותרת הזו גדולה לנו מדי נוכל לקבוע את הגודל שאנו רוצים בעזרת CSS.

לא לשכוח לעדכן

חשוב לעדכן את דפי האתר שלנו מפעם לפעם, מכמה סיבות. ראשית, הגולשים באתר שאהבו את התכנים ישמחו לבקר בו שוב לאחר זמן מה. אך אם לא נוסף שום תוכן חדש, הם יבקרו לעתים רחוקות יותר, ולבסוף אולי אפילו יוותרו על האתר משום שאת התוכן שיש בו, הם כבר הספיקו לקרוא ממזמן. לעומת זאת, ברגע שאנשים רואים שמתחזקים את האתר ומישהו מעדכן אותו, יודעים שיש על מי לסמוך ולעתים קרובות יותר נכנסים אליו לבדוק מה חדש, שזוהי למעשה הכוונה שלנו – להשיג כמה שיותר כניסות לאתר.

בצורה דומה עובד גם מנוע חיפוש. מנועי החיפוש מגיעים לאתרים ובודקים אם יש תוכן חדש מהפעם האחרונה שהם ביקרו בו. אם יש תוכן חדש, אז מנוע החיפוש יחליט לבקר לעתים קרובות יותר ולתת דרוג טוב יותר. אם אין תוכן חדש, אז מנוע החיפוש יודע שהוא יכול לבקר לעתים רחוקות מאוד, כי גם ככה אין חדש בד”כ. גם הדרוג עצמו יורד בצורה הזו כמובן.

גם אם קשה לנו לעדכן את האתר, נוכל להשתמש בכלים יעילים שיעשו את העבודה בשבילנו, כמו למשל פורום פעיל, ממשק תגובות, העלאות של הגולשים ודברים נוספים בסגנון. הרעיון בכל אלו הוא שהגולשים מוסיפים תוכן לאתר במקומנו, וכך האתר מתעדכן גם אם אנחנו לא אלו שמעדכנים אותו. כדאי שיהיה משהו שימשוך את הגולשים להכנס לפורום או להרשם לאתר כדי שאנשים באמת ירצו לקחת חלק פעיל.

לא משנה באיזו דרך נבחר, הרעיון נשאר זהה: ככל שהאתר מעודכן לעתים קרובות יותר, כך הגולשים מרוצים יותר, מנועי החיפוש מרוצים יותר וכמות הכניסות לאתר עולה – מה שעושה גם אותנו מרוצים יותר.

לסיכום…

רק נזכיר שכל הטיפים שנאמרו כאן מהווים רק את ההתחלה. במקרים רבים ההתחלה הזו מספיקה בהחלט והאתר מתקדם בעצמו. אך ברוב המקרים נצטרך להשקיע הרבה יותר. בכל אופן, ההתחלה הזו בהחלט תהיה קרש קפיצה למי שיישם את הדברים. לאחר מכן תמיד ניתן להתקדם עם שירותים מקצועיים של קידום אתרים, או חיפוש שיטות נוספות באינטרנט כך שנוכל לעשות זאת בעצמנו בחינם. מומלץ ביותר לאמץ את שיטות הקידום על האתר שלנו ולזכות להרבה יותר תנועת גולשים משהתרגלנו אליה.

בהצלחה!

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים