בעזרת השם יתברך נעשה ונצליח
אור נקי רוני פיזנטי

האתר אור נקי נועד להנגיש לכל יהודי תוכן כשר, נקי ואיכותי בחינם. מאמרים ודברי תורה במסע לעומק פנימיות הנפש ולחיזוק האמונה. ספרים, חוברות ועלונים להורדה. מידע יהודי. תכנים, תוכנות והורדות חינם. הכל בשפה ברורה, בפשטות ובגובה העיניים. מוגש על ידי ראובן פיזנטי, מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. למידע נוסף לחצו כאן

איך עובדת רשת האינטרנט?

ראובן פיזנטי | ב׳ בתמוז ה׳תשע״ב | מדריכי בניית אתרים

לכאורה הכל נראה פשוט במבט שטחי. אנחנו מקלידים כתובת במחשב שלנו ומקבלים את האתר המתאים מהאינטרנט. אבל הדברים הרבה יותר מורכבים, וכדאי לדעת אותם כדי להבין איך הכל עובד, איזה שרת כדאי לנו לבחור ומה בעצם הדברים הכלליים שצריך לעשות בשביל שהאתר שעובד מצוין על המחשב שלנו, יעבוד בשביל כל העולם ברשת האינטרנט.

האינטרנט הוא למעשה סוג של רשת. ומהי רשת? רשת היא חיבור בין מספר מחשבים ביחד כך שהם יכולים לתקשר אחד עם השני. אנחנו מכירים את המושג מהרשתות הביתיות שלנו, כאשר מחברים כמה מחשבים ביחד. לכל מחשב ברשת ישנה איזושהי כתובת המזהה אותו. הכתובת הזו הנה ייחודית, לא יתכן מצב שבו ליותר ממחשב אחד ניתנה אותה הכתובת. ממש כמו שמספר טלפון הוא ייחודי וכאשר אני מחייג לאותו המספר, אני מצפה להגיע רק למקום אחד מסוים, כך גם הכתובות חייבות להיות יחידות, כדי שכאשר אנסה להגיע לכתובת מסוימת, היא תתן לי את מה שאני מחפש בדיוק. הכתובת היא ארבעה מספרים בין 0 ל 255 המופרדים בנקודות, כל מספר שכזה נקרא אוקטטה והכל ביחד נקרא כתובת IP. לדוגמה: 208.45.110.36.

הרעיון של רשת האינטרנט הוא אותו רעיון של הרשת הרגילה, רק בגדול יותר – בכל העולם. ברגע שאני אקליד כתובת IP מסוימת בדפדפן, אני אגיע לאותו המחשב אליו הכתובת שייכת. הבעיה שלא לכל כתובת ישנם תכנים מתאימים לדפדפן. למשל מאחורי ה-IP שאנחנו מקבלים מספקיות האינטרנט שלנו יושב המחשב שלנו, ללא כל תוכן לאינטרנט. ברגע שמישהו ינסה להגיע לאותה הכתובת דרך הדפדפן, קרוב לוודאי שהוא יקבל איזושהי הודעת שגיאה ממנו. מבחינה טכנית אנחנו יכולים להפוך את המחשב שלנו לאתר אינטרנט, רק שיש לנו כמה בעיות בדרך: ראשית, נצטרך להפוך את המחשב שלנו לשרת, כדי שהוא יוכל להציג את הדף שנרצה שהוא יציג בכל פעם שמישהו מגיע אליו. מלבד זאת, נזדקק לחיבור אינטרנט מיוחד בו כתובת הIP שלנו לעולם לא תשתנה. אם לא נדאג לכך, נצטרך ליידע את כל הגולשים אלינו בכל יומיים בערך מה הכתובת החדשה שלנו. עוד דבר שכדאי לקחת בחשבון הוא שאם מסיבה כלשהי המחשב שלנו לא יעבוד, באותו רגע אף אחד לא יוכל להכנס לאתר שלנו.

כמובן שיצא לנו הרבה יותר זול ואיכותי פשוט לשכור נפח אחסון על שרת כלשהו במקום לנסות לבנות אחד משלנו. ביחד עם הנפח הזה נקבל גם שלל תוכנות לניהול האתר, תמיכה ואבטחה טובה, עם זמינות גבוהה ומהירות מצוינת. השרת הוא למעשה מחשב מיוחד עליו מותקנות תוכנות מתאימות לאחזקת אתרי אינטרנט. ברגע שאנו רוכשים נפח אחסון בשרת שכזה, אנחנו מקבלים שטח מסוים, כמו אצלנו בדיסק הקשיח, רק שהפעם הוא יהיה זמין לכולם על רשת האינטרנט.

לאחר שרכשנו נפח בשרת והעלנו את כל התוכן שלנו לשם, עדיין נותרנו עם בעיה קטנטנה: איך כולם יגיעו אל האתר? מה צריך להקליד כדי להגיע לשם ולראות את התוכן? אז בדיוק לשם כך נוצר הדומיין (DOMAIN). הדומיין הוא למעשה איזושהי כתובת, שתהיה הרבה יותר נוחה ממספרים שאף אחד לא יזכור. במקום לתת כתובת IP, נותנים כתובת עם צירוף אותיות בעל משמעות, למשל www.ornaki.org. ברגע שמישהו מקליד את הכתובת הזו, ישנם שרתים מיוחדים הנקראים שרתי DNS, שהם אחראים על הניתוב של הכתובת המילולית (הדומיין) אל הכתובת במספרים (הIP). גם את הדומיין כנראה שאף אחד לא יחלק לנו במתנה וניאלץ לרכוש אותו, אבל ההשקעה הזו תהיה הרבה יותר קטנה מאשר נפח האחסון. התשלום הוא בד”כ לשנה או שנתיים וזה לא צריך לצאת יקר במיוחד.

ברגע שיש לנו דומיין ושטח אחסון, נצטרך לקשר ביניהם. ניקח את כתובות הDNS של שרתי חברת האחסון שלנו ונזין אותם בדומיין שרכשנו. הפעולה הזו תקשר בין השניים (לא באופן מיידי, זה ייקח קצת זמן) וברגע שהפעולה תתבצע בהצלחה, יהיה לנו נפח אחסון בעל כתובת מילולית שנוכל להפיץ ולפרסם לכל מי שנרצה. וכל שנותר לנו לעשות הוא להעלות את האתר שבנינו לשרת בכדי שיהיה זמין לכולם.

אודות כותב המאמר : ראובן פיזנטי

אברך ויוצר שכותב מהלב עם המון אהבת ישראל. מחבר הספרים ״מחפשים את האמת״ ו״מהפרשה לחיינו״. מעביר שיעורים בגמרא ובהלכה בבית המדרש ״בית להשם״ בנתיבות. למידע נוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • קבלת עדכונים למייל

  • כל תכני האתר פתוחים לכולם ואין צורך ברישום לאתר. אבל אם אתם רוצים לקבל מאיתנו דברי תורה ועדכונים, לחצו כאן להירשם.

  • מחפשים את האמת - דיסק שמע

  • להורדת הדיסק מחפשים את האמת לחצו כאן
  • פרסומים אחרונים

  • דברי תורה נצפים ביותר

  • שיר חיזוק - אל תתעלם

  • דפים נצפים ביותר

  • איך להיות מאושרים

  • כניסת מנהלים